دکوراسیون منزل و معماری

دکوراسیون داخلی-دکوراسیون منزل-دکوراسیون اداری-تجاری و...
مشخصات بلاگ

در این وبلاگ مطالب مربوط به معماری و دکوراسیون داخلی و مقالات مرتبط با این حوزه ارائه می شود.

پیوندها

۱۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

شنبه, ۲۸ فروردين ۱۳۹۵، ۰۱:۱۵ ب.ظ

ایده های طراحی داخلی منزل


● کمد لباس اتاق‌ها را از نوع دو در و مرتفع انتخاب کنید.

● در اتاق نشیمن به ترکیبی که بر اثر باهم‌آیی رنگ‌ها و اشیا ایجاد می‌شود، دقت کنید. در صورت امکان از چرخه رنگ‌ها استفاده کنید تا در انتخاب رنگ اشتباه نشود.

● یک آباژور یا گلدان گل بزرگ در گوشه هال، همیشه جلب توجه می‌کند.

● اگر در خانه شما، اغلب رنگ‌ها، خنثی و بی‌روح هستند، یکی از اشیای بزرگ، مثل کاناپه را از رنگ‌های تند انتخاب کنید تا ترکیب کامل شود.

● آینه‌هایی که قاب طرحدار دارند، شکوه بیشتری به منزل شما می‌بخشند.

● شاید باور نکنید، اما وسایل کم اهمیتی مثل صندلی، کوسن یا روتختی، در ظاهر خانه شما تغییری بزرگ ایجاد می‌کنند، پس در انتخاب رنگ و طرح آنها وسواس بیشتری به خرج دهید.

● آباژورهایی که کناره منگوله‌دار دارند، نورپردازی اتاق شما را رویایی می‌کنند.

● همگونی رنگ پرده اتاق خواب با پایه‌های تخت شما، هر بیننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد.

● پهن کردن گلیم یا قالیچه‌ای با طرح سنتی در اتاق خواب، باعث ایجاد روحیه صمیمیت و گرمی در هر بیننده‌ای می‌شود.

● برخی لوازم کوچک مثل شمع‌ها، کوزه‌های گلی یا لوازم قدیمی و ساعت‌هایی با طرح‌های جالب، فضای اتاق شما را پرتر نشان می‌دهند.

● برای ایجاد یک نقطه کانونی در اتاق خواب، که بلافاصله جلب توجه کند و احساس خنکی ایجاد کند، یک تابلوی سفید یا آینه با دور سفید، مؤثر خواهد بود.

● در اتاق ناهارخوری خود دقت کنید تا کوچک‌ترین اجزا، حتی فنجان‌ها و ظرف سس و شکر، متناسب با سایر اجزای میز انتخاب شوند.

● سعی کنید طرح دستمال سفره‌ها با روکش صندلی، از یک زمینه رنگی انتخاب شوند. به یاد داشته باشید اگر در اکثریت وسایل از رنگ‌های سرد استفاده شده، حتماً وسیله‌ای با رنگ گرم و تند، برای ایجاد احساس گرمی و لطافت در اتاق استفاده کنید. (یک گلدان رنگی روی میز ناهارخوری انتخاب خوبی است.)

● به دکوراسیون حمام اهمیت بیشتری بدهید. قرار دادن مجسمه‌های زینتی در گوشه حمام مسیر دید را به خود جلب می‌کند.

● دو طرح رنگی صورتی – آبی یا زرد درخشان در حمام، تأثیر فوق‌العاده‌ای روی روحیه شما می‌گذارد.

● پارچه‌های زرد روشن و سبک در آشپزخانه شما، نماد روحیه صمیمی شما خواهد بود و به صرف غذا، حال و هوایی دیگر می‌بخشد.

● برخلاف نظریه عموم که وسایل زیاد در اتاق‌های خانه، باعث احساس شلوغی و سردرگمی می‌شوند، باید بدانید هرچه وسایل و تجهیزات شلوغ‌تر و بیشتری در فضای آشپزخانه بچینید، احساس اطمینان بیشتری در شما ایجاد می‌شود و آشپزی را برایتان دلپذیرتر خواهد کرد، اما تناسب چیدن وسایل خانه را فراموش نکنید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۵ ، ۱۳:۱۵
طراح دکورساز
سه شنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۱۲ ب.ظ

ایده های طراحی باغ و آلاچیق

مواردی که در طراحی یک باغ یا باغچه باید رعایت شود ، دیوار ها ، مسیر رفت و آمد ، مکان برای نشستن و استراحت و آلاچیق می باشند.مثلا در یکی از تصاویر خواهید دید که مسیر رفت و آمد با چوب های برش داده شده پوشانده شده است و نمای زیبایی ایجاد کرده است . مورد بعدی که خیلی هم در زیبایی یک باغ تاثیر دارد گل و گیاهان هستند . نیاز های باغبانی که گل و گیاهان دارند، فصل به فصل ظاهر اونها عوض میشه ، یا طول عمر گل ها مهم اند ، اندازه ی اونها ، سرعت و میزان رشدشون و همین طوردر کنار هم قرار گرفتن گیاهان مختلف با خصوصیاتی که زمین و خاک آنها دارند ، اینها همه موارد خیلی خیلی مهمی هستند که به ما در داشتن و نگه داشتن یک باغ یا باغچه ی زیبا کمک می کنند. فقط زیبایی نیست ، این زیبایی باید با مراقبت فراوان حفظ بشه ! گل وگیاهان هم مثل انسان ها نیازهایی برای زنده موندن و رشد دارن ، برای مثال خاک خوب برای آنها کلید موفقیت در طراحی یک باغچه ی خوب یا عالیست.
بعد از همه ی این موارد نوبت به دکوراسیون این باغ می رسد. به طور معمول چیز هایی که نیاز هست ، یک میز ، چند تا صندلی برای مثال شش عدد صندلی ، و یک سایبان احتیاج هست که با سلیقه ی خودتون در مکان مناسبی این ها رو می تونید بچینید. از تاب های تزئینی هم می تونید استفاده کنید که در پست های قبلی نمونه هایی از تاب رو براتون قرار داده بودم و لینک آن در انتهای همین مطلب وجود داره. نور پردازی مقوله ی مهم دیگر در دکوراسیون و باغ آرایی است. با استفاده از نورهای رنگی مختلف می تونید افکت بسیار خوبی به باغتون بدید. و در آخر اگر از نشستن در باغ ، آن هم در شب های سرد و یا شب های زمستانی لذت می برید ، یک وسیله ی گرمایشی هم به وسایل دکوراسیونی خودتون اضافه بکنید. که معمولا از سیلندر های محتوی گاز فشرده بوتان یا پروپان برای این منظور استفاده میشه.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۱۲
طراح دکورساز
دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۱۰ ب.ظ

از رنگها در دکوراسیون منزل استفاده کنید


رنگ‌های زنده همواره رنگ‌هایی دوست‌داشتنی هستند. این رنگ‌ها به نحوی اغراق‌آمیز جاذب نگاه و توجه بیننده هستند و هرگز از نظر بیننده دور نمی‌مانند.
رنگ‌های زنده‌ای که انرژی و هیجان در فضا می‌پراکنند و برای افرادی که دوست دارند هر روز صبح در فضایی پرانرژی و سرزنده چشم بگشایند و روزشان را با هیجان و سرزندگی آغاز‌کنند ایده‌آل هستند.
از آنجا که اغلب ما بیشتر با رنگ‌های خاموش و خنثی در محیط زندگی مأنوس هستیم به کارگیری این رنگ‌ها نیازمند جسارت است. اما چنانچه این رنگ‌ها را در ترکیبی‌ مناسب به کار گیرید این جسارت بی‌پاداش نخواهد ماند و در نتیجه فضایی درخشان، زیبا و فوق‌العاده جذاب خواهد بود. پیش از انتخاب چنین پالت رنگی برای فضای منزلتان به سلیقه خود نیز توجه کنید زیرا برای بسیاری از مردم زندگی در چنین فضاهای رنگینی برای مدت طولانی ممکن است آزار دهنده باشد.
یکی از روش‌های ارزیابی‌ سلیقه واقعی شما در انتخاب رنگ دقت در کمد لباس‌های شماست. اگر لباس‌های کمد شما از رنگ‌های بژ، کرم، قهوه‌ای و سیاه و سفید است و یا از سایر رنگ‌های خنثی و ملایم تشکیل شده است در فکر استفاده از رنگ‌های زنده در فضای منزلتان نباشید. چون خیلی زود از آنها خسته می‌شوید اما اگر در میان لباس‌هایتان رنگ‌های شادی مثل قرمز، نارنجی و بنفش زیاد به چشم می‌خورند احتمالاً از زندگی در فضایی با دکوراسیون برگرفته از رنگ‌های زنده لذت خواهید برد.
از نگاه طراحان دکوراسیون داخلی، رنگ‌های زنده دارای ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای هستند که می‌تواند ویژگی‌های حاکم بر یک فضا را تنها با چند قوطی رنگ تغییر دهد.
پس از آنکه از تمایل و علاقه خود نسبت به این پالت رنگی مطمئن شدید نوبت به انتخاب رنگ‌های خاصی می‌رسد که در این گروه می‌پسندید. هنگام انتخاب پالت رنگ‌های زنده باید به خاطر داشته باشید که انتخاب این گروه به معنی به کارگیری این رنگ‌ها در سطوح بزرگ مثل دیوارهاست که بلافاصله کاراکتر و حالت یک اتاق را دستخوش تغییری چشمگیر می‌سازد و نه تنها به معنی استفاده از یک کاناپه قرمز یا قفسه سبز در گوشه‌ای از یک اتاق نیست بلکه احاطه شدن در فضایی آکنده از رنگ‌های زنده و شاد در کلیه جوانب یک اتاق است.
فضاهایی که با رنگ‌های زنده آراسته می‌شوند نیاز به نور فراوان دارند، به‌ویژه نور طبیعی. در شب نیز نور چراغ‌های‌هالوژن برای چنین فضاهایی مناسب‌تر است. ممکن است تصور کنید که پالت رنگ‌های زنده فقط برای اتاق‌های بزرگ مناسب است در این صورت در اشتباه هستید. یک اتاق بسیار کوچک نیز می‌تواند با رنگ‌های زنده از نمایی ویژه برخوردار شود حتی اگر این رنگ‌ها رنگ‌هایی تیره باشند مثل آبی‌ نیلی یا حتی سیاه.
نکته جالب توجه دیگر درباره پالت رنگ‌های زنده این است که شما می‌توانید این رنگ‌ها را در دکوراسیونی کاملاً مدرن و یا در دکوراسیون‌های سنتی و قدیمی با موفقیت به کار بگیرید. از آنجا که قدرت و ویژگی رنگ‌های زنده در سطوح رنگی بزرگ و ساده است هنگام کار با این پالت رنگی نیازی به استفاده از بافت اضافی روی دیوارها یا باقی سطوح وجود ندارد. در حقیقت در چنین دکوراسیونی هرچه سطح صاف‌تر و یک دست‌تر باشد نمای زیباتری خواهد داشت دیوارهایی که با رنگ‌های زنده پوشانده می‌شوند باید از زیرسازی بسیار خوبی ‌برخوردار باشند همه چیز در اتاق پیرو رنگ دیوارهاست و در طراحی یک دکوراسیون با این مجموعه رنگی دیوارها نقطه شروع هستند و سپس باید این رنگ‌ها در سایر اجزای اتاق تکرار شوند.
تکرار این رنگ‌ها در اجزای دکوراسیونی، این رنگ‌ها را تکمیل می‌کند و به حداکثر میزان خود می‌رساند. در گروه رنگ‌های زنده، تضاد رنگی و کنتراست‌های شدید نقشی اساسی ایفا می‌کنند و نتیجه‌ای جذاب و چشمگیر می‌آفرینند چنان که تیره‌ترین سیاه در کنار درخشان‌ترین رنگ سفید یکی از ترکیب‌های ویژه این گروه است. همچنین اتاق‌هایی که با این رنگ‌ها تزئین می‌شوند باید متشکل از دکوراسیونی ساده با اجزایی معدود باشند. شلوغ کردن چنین فضایی با وسایل تزئینی متعدد از تاثیر مورد نظر رنگی خواهد کاست.
رنگ‌های زنده گرم جذاب‌ترین رنگ‌ها در این گروه هستند.
سرخابی، نارنجی تند و زرد درخشان از گرم‌ترین رنگ‌های این پالت رنگی هستند که در کنار یکدیگر یا هر یک به تنهایی همراه با سیاه چنان پرانرژی هستند که احساس واقعی از هیجان را در بیننده زنده می‌کنند.
جالب است بدانید این رنگ‌ها حتی رنگ سیاه را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و سیاه در واقع همچون قابی ‌این رنگ‌ها را که از خودش قوی‌تر هستند در برمی‌گیرد؛ چنان‌که در کمتر رنگی چنین ویژگی وجود دارد. این رنگ‌های گرم و تند در کنار سفید خالص نیز جذاب و زیبا خواهند بود آن هم با نمایی تمیز که حس پاکی و طراوت را به بیننده القا می‌کند. در حالی که کمی رنگ طلایی جذابیت این ترکیب را دوچندان خواهد کرد. به کارگیری تزئینات فلزی طلایی و نقره‌ای بر درخشش و زیبایی رنگ‌های این پالت می‌افزاید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۱۰
طراح دکورساز
دوشنبه, ۲۳ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۰۶ ب.ظ

انواع عایق حرارتی و کاربرد آنها در ساختمان

انواع عایق ها

عایق ها را بر مبنای ترکیبات یا فرم های اجرا به چندین گروه تقسیم می کنند به طور مثال ترکیبات شیشه یا پلیمر و ساختمان داخلی سلولی یا فیبری(الیافی) و فرم های اجرا مانند – صفحات- پتوئی- پوشش لوله ای و …
۱-۲- تیپ های مختلف
۱-۱-۲- تیپ های الیافی که از الیاف نازکی تشکیل شده اند و این الیاف با تقسیم کردن فضای هوا اجازه انتقال آسان حرارت را نمی دهند.
الیاف می توانند در هم یا موازی با سطح نصب شده باشند، همچنین آنها می توانند به شکل جدا جدا و یا چسبیده باشند . معرفترین عایق های این تیپ – پشم شیشه – پشم سنگ هستند که بسته به منبع تهیه نام های متفاوتی دارند. این مواد عموما” توسط مواد افزودنی آلی به یکدیگر متصل شده و شکل دهی می شوند.
۲-۱-۲- تیپ های حفره دار (سلولی) – این عایق ها از حفره های کوچکی که از یکدیگر جدا شده اند تشکیل می شود و مواد تشکیل دهنده آنها می تواند شیشه (Cellular glass) یا پلاستیک ها و پلیمر های مختلف مانند پلی استایرن- پلی اورتان ها و پلی ایزوسیانورات ها و دیگر الاستوم ها باشند.
۳-۱-۲-تیپ عایق های گرانول که تشکیل شده از ذرات کوچکی که حاوی حفره ها هستند ، این ها را سلولار نمی گوئیم زیرا هوا می تواند از بین آنها عبور کند. این عایق ها می توانند توسط یک binder (پر کننده) و یا الیاف و یا واکنش به شکل یک عایق سخت یک تکه درآیند.
کلسیم سیلیکات – ورماکولیت منبسط شده – پرلیت – سلولز – دیاتومه و پلی استایرن منبسط شده جزء این پروه هستند.
۲-۲- فرم ها (شکل ها) – همان طور که گفته شد فرم های شکل گرفته عایق ها نیز می تواند متفاوت باشد که مهمترین آنها به صورت زیر هستند.
۱-۲-۲- صفحات خشک (Rigid)- بلوک ها – ورق ها- و شکل های از قبل تعیین شده – قطعات انحنا دار و غیره – مواد سلولار – گرانول و فیبری به این شکل می توانند در بیایند.
۲-۲-۲- صفحات قابل انعطاف و شکل های از قبل تعیین شده – مواد سلولار و الیاف فیبری می توانند به این شکل درآیند.
۳-۲-۲- پتو های قابل انعطاف – الیاف فیبری به این شکل در می آیند.
۴-۲-۲- سمنت ها ، مخلوطی از الیاف فیبری و گرانول ها و یک سخت کننده که در اثر فشار و یا هوا خشک می شوند .
۵-۲-۲- فوم ها- که برای پر کردن حجم های نا مشخص ( اطراف شیر، فلنچ و…) (فوم های تزریقی) و یا اسپری کردن روی سطوح استفاده می شوند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۰۶
طراح دکورساز
يكشنبه, ۲۲ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۰۴ ب.ظ

تاثیر متقابل رنگها بر یکدیگر


رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند اما اگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت. این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر این رنگها حاکم میکند و در نتیجه یک مفهوم و یا نوعی نظم را، ورای حضور محض رنگها، منتقل خواهد کرد.پدیده های بصری , معنوی و روانی در حیطه رنگ و هنرهای رنگ روابط مشترک زیادی دارند.وقتی که موضوعی در نظر مشترک گرفته شد , طرح باید از این موضوع اولیه و حاکم بر کار , پیروی نماید.اگر رنگ مهمترین وسیله بیان حالت و مفهوم باشد , ترکیب رنگ باید از سطوح رنگ شروع شود و این سطوح , خطوط را مشخص خواهند کرد.کسی که اول خطوط را رسم می کند و بعد رنگ را بدان می افزاید , هرگز نخواهد توانست یک اثر رنگی خوب و واضح به تصویر بکشد.رنگها , ابعاد و جهات مخصوص به خود را دارند و سطوح را به شیوه خود , ترسیم می کنند.



شاید به نظر عجیب برسد که در حوزه حس بصری رنگ حرارت را می توان تشخیص داد.به هر حال تجربه نشان داده است که بین دو آتلیه که یکی با رنگ سبز-آبی و دیگری با قرمز-نارنجی رنگ شده باشد , ۵ تا ۷ درجه اختلاف حرارت یا برودت از طریق ذهنی احساس می شود.به عبارت دیگر , کسانی که در آتلیه سبز هستند , در ۱۵ درجه سانتیگراد احساس سرما می کردند , اما در اتاقی که با رنگ قرمز نارنجی رنگ شده بود تا ۱۳-۱۱ درجه سانتی گراد نیز احساس سرما نمی کردند.حقیقت این است که رنگ آبی-سبز جریان خون را کند و رنگ قرمز نارنجی همانند داروی محرکی است که باعث حالت هیجانی و تسریع جریان خون در بدن می گردد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۰۴
طراح دکورساز
شنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳ ب.ظ

نکاتی درباره نورپردازی در دکوراسیون داخلی

شدت روشنایی:

برای هر ناحیه تامین روشنایی خاص باید میزان منابعی از شدت روشنایی ایجاد شود.
شدت روشنایی در سراسر ناحیه ای که تامین روشنایی آن مدنظر است باید به طور معقولی یکنواخت باشد. این بدان معنی است که سر تا سر اتاق باید به میزان مناسبی روشن شود. این امر به منظور اجتناب از ایجاد نواحی تاریک با وسعت زیاد است که ممکن است در حالتی که شخص بایستی از ناحیه تامین روشنایی مربوط به خود به اطراف نگاه کند بر تطابق چشم اثر بگذارد.شدت روشنایی باید با استانداردهای مربوطه انتخاب شود.

سطوح مجاور:

از تفاوت زیاد در شدت روشنایی سطوح مجاور باید اجتناب شود. تفاوت بین شدت روشنایی سطوح مجاور نباید از نسبت ده به یک تجاوز کند. از این رو درخشندگی اطراف ناحیه تامین روشنایی باید کمتر از درخشندگی خود ناحیه تامین روشنایی باشد؛ در غیر این صورت، قابلیت دید در این ناحیه، مختل می شود.
همچنین ممکن است باعث خستگی چشم شود، زیرا در این حال باید خود را دو برابر با شرایط جدید
تطبیق دهد. (مثل هر بار که چشم از صفحه تلویزیون به اطراف منحرف می شود و دوباره به صفحه بر می گردد). در صورت تداوم این کار، چشم خسته شده و منجر به ناراحتی هایی از قبیل سردرد، خستگی مفرد و غیره می شود.

حفظ شدت روشنایی:

به منظور اطمینان از اینکه شدت روشنایی مورد نظر همواره تامین می شود، باید تدابیری برای حفظ شدت روشنایی، تعمیر و نگهداری و تمیزکردن چراغ ها اتخاذ شود.
شدت روشنایی نباید هرگز به کمتر از 80 درصد مقدار توصیه شده افت کند. در طراحی های خوب روشنایی، برای جبران تقلیل نوردهی در نتیجه کهنگی لامپ و تجمع آلودگی روی چراغ ها، شدت روشنایی اولیه، بیشتر از مقدار لازم در نظر گرفته می شود.

کنترل خیرگی چشم:

به منظور پیشگیری از ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم ناشی از منابع نوری، درخشندگی آنها در زاویه های دید معمولی باید محدود شود.
لامپ های بدون پوشش، باعث ایجاد خیرگی ناراحت کننده چشم می شوند زیرا درخشندگی آنها معمولاً خیلی زیاد است. این امر در مورد لامپ های فلورسنت بدون

پوشش در حالتی که کار مداوم در زیر نور این لامپ ها مورد نیاز است نیز صادق است.
چراغ هایی همانند لامپ فلورسنت از نوع بلند با پایه های باریک، بدون استفاده از وسایل کنترل چشم از قبیل پخش کننده های منشوری یا شبکه ای به کار می روند. با این حال، در حالی که مدت زمان قرارگیری در زیر نور لامپ های فلورسنت بدون پوشش برای مثال در راهروهای اتاق استراحت و غیره کم باشد، استفاده از آنها قابل قبول است.




انعکاسات ناخواسته:

برخی از انعکاسات ممکن است در کارایی یا راحتی اشخاص، اختلال ایجاد کنند؛ مثلا انعکاس نور از روی سطوح براقی که روی آنها مطالبی نوشته شده است. معمولاً این امر خارج از کنترل طراح روشنایی است؛ زیرا به وضعیت قرارگیری در ناحیه تامین روشنایی نسبت به منبع نوری بستگی دارد. توزیع روشنی سطوح داخلی اصلی: علاوه بر کنترل درخشندگی منابع نوری، روشنی سطوح داخلی اصلی از قبیل دیوارها، سقف ها و غیره از طرق زیر حاصل می شود:

1. درنظرگرفتن ضرایب انعکاسی مناسب برای سطوح .
2. تامین روشنایی مناسب برای سطوح

هدف از اتخاذ این تدابیر، اجتناب از تفاوت های بیش از حد روشنی سطوح وسیع است که در میدان دید قرار دارند. تفاوت های خیلی زیاد در روشنی سطوح همانند و درخشندگی بیش از حد منابع نوری باعث خستگی مفرط چشم ها می شود. از طرفی در صورتی که روشنی، خیلی یکنواخت باشد، تاثیر آن ایجاد محیط خسته کننده یا افسرده کننده است.

با اینکه توزیع روشنایی عمومی عامل اصلی است ولی شدت سایه ها نیز در محیط تاثیر می گذارد. شدت سایه ها به وسیله نوع توزیع نور تعیین می شود. مثلاًنوردهی با زاویه بسته باعث ایجاد سایه هایی با شدت زیاد می شود؛ در حالیکه لامپ های فلورسنت سایه هایی ملایم ایجاد می کنند.
سایه های با شدت زیاد، معمولاً مناسب نیستند؛ به جز مواردی که هدف، ایجاد جلوه های ویژه باشد.

انتخاب مستقیم روشنایی:


سیستم های روشنایی باید به گونه ای انتخاب شوند که توزیع روشنی مورد نیاز را ایجاد کنند. این بدین معنی است که در مورد آویز یا چراغ هایی که روی سطوح نصب می شوند، در دفاتر کار و اماکن، حداقل 30 درصد نور منتشره باید به طرف بدن باشد. در این صورت می توان از کافی بودن روشنی سقف اطمینان حاصل کرد.

روشنایی غیرمستقیم:

نحوه عمل این نوع روشنایی به صورت توکار است. در این روش همه نورها به طرف سقف هدایت می شود و سایر سطوح در اتاق به وسیله انعکاس متقابل روشن می شود. نتیجه این امر، خسته کننده است؛ زیرا توزیع روشنی بیش از حد یکنواخت است.
همچنین این نوع روشنایی کارایی خوبی ندارد و فقط در موارد خاص باید از آن استفاده کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۰۳
طراح دکورساز
جمعه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۵۸ ق.ظ

اصول چیدمان تابلو و قاب عکس روی دیوار



۱) عکسها و تصاویر مورد نظرتان را آماده کنید و به ترتیب علاقه دسته بندی نمایید. برای حاشیه عکسها از جنس و رنگی استفاده نمایید که آنرا کامل کند نه اینکه بر آن غلبه کند. رنگ این حاشیه باید با رنگ دیوار و لوازم منزلتان جور باشد. بهترین راه این است که از چند درجه مختلف یک رنگ واحد -از کم تا متوسط آن- استفاده کنید تا تصاویر در نهایت بیشتر با هم جور شوند.
۲) تمام قابها را با یک رنگ واحد رنگ آمیزی نمایید. وقتی رنگ خشک شد، شیشه آنها را تمیز کرده و عکس را با حاشیه اش داخل آن بگذارید و پشت قاب را محکم کنید.
۳) قبل از نصب تابلوها، کمی تمرین و آزمایش کنید.با توجه به اندازه دیوار مورد نظرتان، ابتدا تمام تابلوها را روی زمین یا یک میز بزرگ کنار هم بچینید و آنقدر آنها را جا به جا کنید تا به یک ترکیب زیبا برسید.
۴) این کار را با منطق و نظم انجام دهید، برای مثال بالای یک تابلو را با لبه پایینی دیگری و قاب کوچکتر را با وسط ضلع دیگری تنظیم کنید و قابهای مدور را برای ایجاد هارمونی و حرکت به کار ببرید.
۵) عکسهای سیاه و سفیدی که در ردیفهای منظم و از سقف تا کف دیوار را پر میکنند، دیوار را به کانون توجه مبدل میکنند. اما اگر میخواهید دیواری را این چنین پر کنید، برای پرهیز از آشفتگی، قابها را یکسان و یک رنگ انتخاب کنید، برای مثال حاشیه سفید در قاب مشکی فلزی بسیار زیبا خواهد شد.
۶) قراردادن چند تصویر در یکی دوتا از قابها، قرار دادن تابلوهای بزرگتر در ردیفهای پایینتر موجب میشود که مجموعه سنگین و رو به سقوط به نظر نیامده و متعادل باشد.
۷) هنگامی که از چیدمان خود بر روی زمین راضی بودید، هر قاب را بر روی کاغذ الگو یا روزنامه باطله کپی کنید و کاغذها را با قطعات کوچک نوار چسب بر روی دیوار بچسبانید تا باز هم از چیدمان خود مطمئن شوید، روی کاغذها نام تابلو را بنویسید و آماده نصب شوید.
۸) با توجه به اندازه و وزن تابلوها، از ابزار مناسب برای نصب آنها استفاده کنید، برای تمیزی هرچه بیشتر میتوانید محل میخ را روی کاغذها مشخص کنید، میخ را بکوبید و بعد کاغذ را بردارید.
۹) حالا تابلوها را نصب کنید و از فضای تازه اتاق خود لذت ببرید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۵۸
طراح دکورساز
پنجشنبه, ۱۹ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۵۳ ق.ظ

تاثیر رنگ زرد در دکوراسیون داخلی

رنگ زرد رنگی کاملاً خنثی می باشد که گرمی و شکوه بیشتری نسبت به رنگ سفید دارد. این رنگ دورنمای زیبایی برای مبلمان مشکی و یا تیره رنگ به وجود می آورد و همچنین به رنگ عسلی کفپوش چوبی جلا داده شده جلوه بیشتری می بخشد.

هر گاه شما کمرنگ ترین نوع از یک رنگ را به کار بگیرید به خود این فرصت را می دهید که در محل از مبلمان تجملی و زیبا استفاده نمائید. مثلاً دیواره های به رنگ زرد کره ای زمینه مناسبی برای مبلمان نرم و انحنا دار فراهم می آورد.

برای روشن تر نمودن اتاق و شاداب تر کردن آن، چه راهی بهتر از اینکه آن را به رنگ زرد لیمویی رنگ آمیزی کنیم . در این صورت با ساده نگه داشتن طراحی محل و افزودن رنگ سفید در آن حتی می توانیم آرامش بیشتری در اتاق فراهم کنیم.

اگر شما پنجره ها را با رنگ زرد تزئین کنید می توانید بیانگر حالتی کاملاً خاص باشید مخصوص اگر سقف اتاق بلند باشد و اگر در اتاقی رو به شمال هستید این رنگ در روزهای کم نور کمک شما خواهد آمد. توجه کنید سقف سفید رنگ به اتاق نور بیشتری می دهد و ترکیبی از رنگهای متنوع در محل زیبایی اتاق را تکمیل می نماید.

اگر نمی خواهید دیوار را با رنگ زرد نقاشی کنید ولی به دنبال آن هستید که از محاسن رنگ زرد بهره مند شوید آن را به صورت عناصر هنری در طرح اتاق به کار برید. رنگ زرد رنگ آبی را تا اندازه ای تعدیل می کند.


بیمارستان لاله تهران – استفاده از رنگ سبز در تمام بیمارستان برای آرامش به کار گرفته شده.فضای داخلی بیمارستان که نمایان گر استفاده از رنگ سبز در آن است.

دیوارهای آبی رنگ با رنگهای سفید مرواریدی مزین شده و رنگ سیاه کمرنگ قاب عکس ها و مبلمان یادآور سبک نو فرانسوی است.

عکسها در قابهای طلایی رنگ با زمینه آبی پشت آن روی دیوار جلوه ای خاص به خود گرفته.

قرار دادن بالشتک های زرد بر روی کاناپه آبی و اضافه نمودن قطعه سبز و زرد رنگ در محوطه جلویی تصویری زیبا به وجود می آورد.ضمناً دقت کنید که چگونه دیوارهای بی رنگ به پارچه مبلمان جلوه بیشتری می بخشد.

توجه کنید که چگونه یک طرح ساده که در آن رنگ آبی نقش اصلی را دارد در این اتاق نشیمن به کار گرفته شده است و چگونه طرح هندسی کفپوش سیاه و سفید تضادی زیبا با سایر اجزای این طرح پدید آورده است.

در اتاق خواب آرامش بخش دیوارها و پنجره های عریان نشان دهنده آسمان آبی رنگ و نور طبیعی است.


لزومی ندارد که آشپزخانه همیشه محلی گرم و پر انرژی باشد. در دکوراسیون آشپزخانه رنگ آبی کمرنگ با چوب های به رنگ بلوند روشن محل کاری آرامش بخش پدید می آورد.

قبل از رنگ آمیزی به فکر منظره و دید از یک اتاق به اتاق دیگر باشید. مثلاً در محلی که یک سالن غذاخوری به رنگ آبی روشن مشرف به یک کتابخانه با رنگ سبز روشن است این تغییر رنگ مناسب نگاه شخص را از یک اتاق به اتاق دیگر هدایت می کند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۵۳
طراح دکورساز
چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۵۲ ق.ظ

شیشه خم شو نشکن

محققان موفق به ساخت شیشه ای شدند که درهنگام افتادن نمی شکند بلکه خم می شود.
محققان این شیشه را که به اندازه لازم سخت و محکم است با الهام از صدف مروارید ساختند.

محققان دانشگاه ˈمک گیلˈ در کانادا روشی کشف کردند که با استفاده از آن می توان شیشه ای مستحکم تر و کمتر شکننده ساخت بطوریکه این شیشه زمانی که می افتد نمی شکند بلکه خم می شود.

لایه خارجی پوسته نرم تنان از ۹۵ درصد گچ ساخته شده که شکننده است اما این لایه توسط یک لایه به شدت سخت و محکم به نام صدف پوشیده شده است.

پروفسور ˈفرانسوا براتلتˈ از بخش مهندسی مکانیک دانشگاه مک گیل، می گوید: صدف که لایه های داخلی را می پوشاند از قطعات میکروسکوپیک ساخته شده که کمی شبیه قطعات ساختمانی لگو است و به شدت سخت و محکم هستند.

در این مطالعه محققان با استفاده از لیزر بر روی اسلایدهای شیشه ای شبکه هایی از میکروترک های سه بعدی حکاکی کردند. محققان متوجه شدند که این اسلایدهای شیشه ای که از نوعی هستند که در میکروسکوپ ها استفاده می شود، ۲۰۰ برابر قویتر از اسلایدهای بدون حکاکی هستند.

محققان با ایجاد این الگو ها بر روی شیشه مه بیشتر شبیه یک پازل مبنت کاری هستند توانستند جلوی خرد شدن شیشه را بگیرند. آنها قصد دارند که در آینده این خاصیت را بر روی سرامیک ها نیز اجرا کنند.

نتایج این مطالعه در مجله Nature منتشر شده است.

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۵۲
طراح دکورساز
چهارشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۵۱ ق.ظ

فضای مطالعه برای بچه ها در منزل

فراهم کردن شرایط و تسهیلات مورد نیاز برای دانش آموزان جهت انجام تکالیف درسی شان در محیط خانه هم به پیشرفت تحصیلی آنها کمک می کند و هم بر وضعیت روحی و جسمی شان تاثیرگذار است.
اگر چه اغلب بچه ها حتی با وجود بهره مندی از اتاقی جداگانه ترجیح می دهند در نزدیک ترین مکان به دیگر اعضای خانواده و به خصوص مادر به درس و مشق خود بپردازند، ولی مهیا کردن امکاناتی مناسب و راحت در قالب میز تحریر و صندلی و همچنین موظف شدن توسط والدین جهت استفاده از آنها از همین ابتدای سال تحصیلی می تواند نقش بسزایی در برهم زدن عادتی دیرینه و یا ایجاد عادتی نو (در کلاس اولی ها) داشته باشد. حتماً شما هم تائید می کنید که معمولاً بچه ها برای انجام تکالیف اتاق نشیمن و مقابل تلویزیون را انتخاب کرده که همزمان با نوشتن تکالیف به صورت درازکش نیم نگاهی نیز به برنامه های تلویزیونی بیندازند و یا در خانه های با سیستم امروزی عده ای از بچه ها از پیشخوان آشپزخانه باز به عنوان میز تحریر استفاده کرده، در نتیجه طی مطالعه در گفت وگوی میان اعضای خانواده نیز شرکت می کنند.
لازم به ذکر است انجام تکالیف در شرایط فوق و موقعیت های شبیه به آن نه تنها پیامدهایی همچون عدم تمرکز بر روی درس، تلف شدن وقت مفید و در نهایت انجام ناتمام تکالیف را به همراه دارد، بلکه بچه ها به جهت نامناسب بودن وضعیت فیزیکی شان در آن شرایط همواره از درد کمر، پشت و گردن شکایت مند هستند.

حال آنکه همزمان با آغاز سال تحصیلی علاوه بر لزوم ایجاد قوانینی جدید در خانه توسط والدین جهت ساعات و نحوه درس خواندن و همچنین مکان مناسب آن انتخابی صحیح و بجا برای یک میز تحریر و صندلی می تواند از بروز بسیاری از مشکلات فوق جلوگیری کند. در واقع یک میز و صندلی استاندارد جهت مطالعه و انجام تکالیف باید از حداقل ویژگی های زیر برخوردار باشد:

۱- ابعاد میز و صندلی باید با قد و جثه کاربر متناسب باشد. به این ترتیب هر چه او احساس راحتی بیشتری کند، امکان قرارگیری طولانی مدت و تمرکز بیشتر بر روی درس به حالت نشسته پشت میز میسر شده و پیامدهای جسمانی مربوطه را نیز به دنبال نخواهد داشت. زیرا به عنوان مثال در صورتی که ارتفاع نشیمنگاه صندلی نسبت به قد دانش آموز بلندتر باشد، پاهای او بر روی زمین قرار نگرفته و این مسئله سبب فشردگی عضلات ران ها شده و حتی در گردش خون نیز اختلال ایجاد می کند و برعکس اگر صندلی کوتاه تر از حد استاندارد بوده و با قد کاربر نیز تناسبی نداشته باشد، باعث کشیدگی بیشتر پاها به سمت جلو شده و در نتیجه کمر به صورت انحنا یافته از تکیه گاه صندلی فاصله می گیرد، در نتیجه دردهایی نیز در این ناحیه پدید می آید.

به جز در نظر گرفتن موارد فوق پیرامون ارتفاع کف صندلی تا زمین و مناسب بودن آن با قد کاربر شما والدین بهتر است، به هنگام خرید موارد دیگری را مورد توجه قرار دهید:
- صندلی ای تهیه کنید که کفی آن قابل تنظیم باشد. در ضمن توجه به راحتی فرم صندلی و نشیمنگاه آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
چرخ دار بودن صندلی از جمله ضروریات آن به حساب می آید. زیرا به این ترتیب دسترسی به لوازم و امکانات مختلف واقع در کنار میز راحت تر صورت می گیرد.
- هر چه صندلی انتخابی شما از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار باشد، ضریب ایمنی بالاتر می رود.
این موضوع در مورد دانش آموزان دبستانی که پرتحرک هستند، بسیار مهم است.

۲- از آنجا که با افزایش کاربرد رایانه امروزه از این تکنولوژی در اغلب خانه ها استفاده می شود و بچه ها حتی در سنین و مقاطع گوناگون تحصیلی نیز از جمله مهمترین و بیشترین کاربران آن محسوب می شوند، شما پدران و مادران اگر قصد دارید در آینده ای نزدیک رایانه ای نیز برای فرزندتان تهیه کنید، میز تحریری انتخاب کنید که به طور همزمان برای استفاده از کامپیوتر نیز مناسب باشد.

۳- در شرایطی که جهت محدودیت وسعت فضا در خانه امکان قرارگیری میز تحریری جداگانه در اتاق فرزندتان وجود ندارد، ارائه دو راهکار زیر می تواند شما را در انتخابی مناسب یاری دهد:
الف- از لوازم دکوراسیونی _ کاربردی ترکیبی و کم جا مانند تختخواب میزدار، کمدهای محکم با میز تحریر و کتابخانه و میز تحریرهای تلفیقی استفاده کنید.
ب _ با کمی ابتکار مکانی از اتاق فرزند محصلتان را هر چند کوچک برای میز تحریری دیواری اختصاص دهید. این کار از طریق نصب طبقه ای ثابت و یا تاشو بر روی دیوار کنج اتاق، زیر پنجره های کوتاه، روی شوفاژ، داخل فرورفتگی بین ستون ها و یا هر دیوار دیگری مانند اینها امکان پذیر است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ فروردين ۹۵ ، ۱۱:۵۱
طراح دکورساز